Eko program
Dječji vrtić Bajka, od svog osnivanja 2012. godine iznimnu pažnju i brigu posvećuje odgoju za okoliš i održivom razvoju. Imajući na umu važnost stvaranja pravilnih navika ophođenja prema prirodi i stvaranju eko svijesti kod djece rane i predškolske dobi te slijedom naše vizije odlučili smo se prijaviti za sudjelovanje u međunarodnom programu eko škole – vrtić, čiji je cilj ugradnja odgoja i obrazovanja za okoliš u sve segmente procesa i svakodnevni život djece, roditelja, djelatnika vrtića i šire zajednice. Sukladno navedenom dječji vrtić Bajka ujedno je i ponosan nositelj zelene zastave tj. prvi eko – vrtić u Vukovarsko-srijemskoj županiji od 2018. godine. Od stjecanja statusa 2018. godine svake godine u radu sa djecom rane i predškolske dobi obnavljamo taj status i živimo ekološki prihvatljivim životima u našemu vrtiću.
Program rada za pedagošku godinu sastavni je dio Godišnjeg plana i programa, a njegovu realizaciju prati Eko odbor kojeg, uz odgojno obrazovne radnike, čine roditelji i vanjski suradnici.
- Razvijanje poštovanja, odgovornosti, svjesnosti svojih postupaka, ponašanja i navika u stvaranju zdravog, očuvanog i sigurnog životnog okoliša.
- Razvijanje ekološki osviještenog djeteta promovirajući ponašanja, vještine i navike življenja usmjerene na vrijednosti odgoja za održivi razvoj.
- Razvijanje svijesti o važnosti čuvanja prirodnih resursa u vrtićkom i obiteljskom okruženju, racionalnom korištenju energije i vode, smanjivanju, zbrinjavanju i recikliranju otpada u uvjetima dječje igre.
- Povećati razinu znanja, sposobnost i motiviranost predškolske djece za očuvanje i brigu za okoliš, kroz usvajanje novih spoznaja i vještina..
- Usvajanje pozitivnih vještina i stavova o važnosti očuvanju prirode, posebno biljnog i životinjskog svijeta.
- Razvijanje svijesti kod djece o odgovornoj prehrani, osposobiti i motivirati ih na stjecanje novih vještina te djelovanja u smjeru globalno odgovornog načina konzumiranja hrane.
- Obrazovanje djece o biološkoj raznolikosti, njenoj važnosti, te ih poticati na pozitivno djelovanje
- Razvijanje i poticanje kritičnost u odnosu na ekološki problem suvišnog odlaganja smeća i recikliranja
- Suradnja sa lokalnom zajednicom odgovornom za pravilno gospodarenje otpadom.
- Uz djecu, važno je osvijestiti i roditelje i okolinu koji će zajedno s djecom hranu konzumirati odgovorno uzimajući pritom u obzir brigu i zaštitu okoliša te donositi odluke koje će imati pozitivan utjecaj na poboljšanje kvalitete života pojedinca i društva u cjelini
- poticanje senzibiliteta za ekološki odgoj kroz igru, pokret i različite aktivnosti
- upoznavanje okoliša koji nas okružuje- zemlja, zrak, sunčeva energija…
- upoznavanje i razumijevanje odgovornosti čovjeka za stanje okoliša
- uočavanje i razvijanje spoznaja o posljedicama čovjekovog djelovanja na sve što nas okružuje
- širenje svijesti i spoznaje o trenutačnom stanju okoliša na Zemlji
- poduzimanje konkretnih mjera za zaštitu okoliša
- poticanje samostalnosti
- kreativno izražavanje
- Razvijati spoznaje djece o važnosti čuvanja prirode, omogućavati im što više doživljaja prirode svim osjetilima, upućivati ih na ljepotu prirode kada je čovjek svojim djelovanjem ne naruši
- Poticati svakodnevna odgovorna ponašanja prema okolišu
- Kroz različite aktivnosti i sadržaje upoznati djecu s otpadom, objasniti razliku između smeća i otpada, kako se s njim postupa, kako se razvrstava, sakuplja, kamo se odvozi (reciklažna dvorišta), kako utječe na prirodu i kako ga možemo smanjivati
- Oformiti eko patrolu kako bi djeca naučila primijetiti prihvatljiva i neprihvatljiva ponašanja drugih u zajednici.
Strategija djelovanja
TEMELJNJA OBILJEŽJA PROGRAMA
- Dijete uči o prirodi i okolišu na osnovu vlastitog iskustva, kroz sva osjetila
- Prirodu i prirodne materijale koristimo svakodnevno u radu
- Poticajno okruženje u cilju odgoja za održivi razvoj: vrt ljekovitog bilja, povrtnjak, voćnjak, cvjetnjak
- Osim igre, dominantne aktivnosti su opažajno praktične i istraživalačke – laboratorij
- Pravilna prehrana-temelj cjelovitog rasta i razvoja djeteta
- Projektna metoda u radu slijedi dječje interese
- Razvijanje pozitivnog odnosa prema biljnom i životinjskom svijetu
Roditelji naši suradnici i partneri u provođenju odgoja za održivi razvoj
ŠTO I KAKO SE IGRAMO, OTKRIVAMO I UČIMO?
- O tome da su ljubav i prijateljstvo djece i odraslih najvažniji
- Jednako važno je voljeti prirodu živjeti u skladu s njom, istraživati velika i mala čuda u prirodi
- Posijati svoje sjeme, otkriti kako raste cvijet, klas pšenice ili salata u povrtnjaku
- Njegovati i brinuti se o svojoj biljci, kućnom ljubimcu
- Imati pravo odabrati hranu koju volimo, ali i jesti leću, slanutak, heljdu, proso, voće, povrće…
- U zelenom otoku odlagati otpad, kako bi ga bilo manje i kako bi bio koristan
- Učiti i istraživati kako su zemlja, voda i zrak važni, te kako ih možemo zaštiti i sačuvati da budu zdravi
- Sami napraviti kolač od oraha, sok od višnje ili čaj od mente…iz našeg voćnjaka i vrta ljekovitog bilja
- Ići na izlete u prirodu i upoznati ljude koji se brinu o njoj
- Učiti neke vještine npr. kako koristiti alat u povrtnjaku, kako od starog papira napraviti novi
- Puno vježbati, pričati priče, glumiti, graditi, slikati, plesati igrati se slovima i brojkama…
OSNOVNE TEME EKO PROGRAMA su;
Otpad, voda, struje, planeta Zemlja, zdravlje, moje tijelo, životinjski svijet, kulturna baština, voćnjak, povrtnjak, cvijetnjak, mali humanitarci, Eko patrole i eko akcije.
